10 שאלות שכדאי לשאול כשמתראיינים לחברה
גל טובול
גל טובול
מפתח תוכנה

נמצאים בתהליך ראיונות לחברה חדשה?
יש כמה דברים שכדאי שתבררו כחלק מהתהליך. אין כאן שאלות עם תשובות נכונות/לא נכונות.
נסו לחשוב מהם הפרמטרים הכי חשובים עבורכם ולבחור את מקום העבודה שעונה על מרביתם.

1. מה המוצר?

אחת השאלות היותר בסיסיות שכדאי (חייב 🙂) לשאול. המוצר של החברה מהווה את התשתית להקמת החברה. המוצר הוא הפתרון עבור ה-pain point שהחברה שאתם מתראיינים אליה מנסה לפתור.
לתשובה על השאלה הזאת יש כמה משמעויות אפשריות עבורכם כמפתחים:
עניין.
נסו לחשוב אם יש תחום מסוים שאתם מאוד נמשכים אליו. סייבר? נדל״ן? תעשיית רכב? מוצרי תכנון ופרודקטיביות?
היכרות עם עולם התוכן של המוצר של החברה שלכם יקל עליכם את הכניסה לתחום. מעבר לזה, זה יכול גם להפוך את העבודה שלכם ליותר מעניינת, ואולי גם תוכלו להשפיע על החלטות מוצריות בחברה.
מוסריות.
האם יפריע לכם לעבוד בחברה שהמוצר שלה הוא אתר הימורים? מה לגבי אתר פורנו? שירותי פרסומות? מוצרים מסוימים קיבלו מוניטין שלילי לאורך השנים. והמודעות לפן האתי והמוסרי של המוצר של החברה גדלה עם השנים (מסכי עשן). עם זאת, יש מפתחים שלא מעניין אותם מה המוצר שהחברה שלהם מוכרת, כל עוד, הפן הטכנולוגי של המוצר מספק אותם.

2. לאיזה צוות אני מתראיין?

מפתחים בתחילת דרכם נוטים לשכוח שבתהליך הראיונות גם הם מראיינים את החברה שאליה הם מתמיינים, ונוטים להיכנס למיינדסט של ״שרק יקבלו אותי״. כחלק מזה, שאלות בסיסיות לא נשאלות או שנשאלות אך אין דגש מצד המרואיין באמת להבין את התשובה אליהן ולדרוש הסבר מעמיק יותר במידת הצורך. את השאלה הזאת, לחלוטין הייתי מכניס לקטגוריה הזאת.

המוצר יכול להיות ענק (בייחוד בקורפורייטים), אבל הדבר שהכי ישפיע עליכם בעבודה היום-יומית הוא הצוות שתכנסו אליו, המנהל הישיר, המפתחים המקבילים בצוות, האחריות של הצוות. תוודאו שאתם מבינים בצורה מעמיקה מה הצוות שלכם עושה? ומתוך זה, מהם החלקים שאתם מיועדים להיות אחראים עליהם?
האם יש לכם כימיה עם המנהל הישיר שלכם?
בסופו של דבר, הוא יהיה הדמות הניהולית הכי משמעותית עבורכם.
כמה מפתחים יש בצוות שאתם נכנסים אליו?
ככל שהצוות קטן יותר ככה סביר יותר שתהיה בו אווירה יותר משפחתית ושהאחריות שלכם תהיה גדולה יותר.
כמה סניורים יש בצוות?
חשוב לוודא שיהיו לידכם אנשים חזקים שתוכלו ללמוד מהם.

3. מה ה-stack הטכנולוגי?

השאלה הזאת מתבססת על כך שכבר בחרתם תחום פיתוח מסוים (front-end, back-end, full-stack, data engineering, low level…). לכל תחום פיתוח יש את הטכנולוגיות שרלוונטיות עבורו. כמה אלמנטים חשובים כאן:
שימוש בטכנולוגיות לא נישתיות.
ביום שתרצו (אם בכלל) לעבור לחברה אחרת, ניסיון בטכנולוגיות/שפות שמשתמשים בהן יקנה לכם יתרון יחסי. זה גם יקל את הכניסה אל החברה (פחות דברים שצריך ללמוד כדי להיכנס לעניינים). עם זאת, שפת תכנות/טכנולוגיה מסוימת היא רק אמצעי שניתן ללמוד יחסית בקלות. העקרונות שלכם כמפתחים (פתירת בעיות, למידת דברים חדשים בצורה יעילה, שאילת שאלות) הרבה יותר חשובים ממנה.
עוד יתרון שיש לשימוש בטכנולוגיה שנמצאת בשימוש רחב הוא הקהילה שמתחזקת אותה. כשתיתקלו בבעיות יהיה לכם קל יותר להיעזר בפתרונות קיימים במקום להמציא את הגלגל בעצמכם.
טעם אישי.
לרוב האנשים יש שפה שהם יותר מתחברים אליה. בין אם זה הסינטקס שהם אהבו או ההייפ שיש סביב שפות מסוימות, על טעם וריח אי אפשר להתווכח.

4. מהו קצב הפיתוח? אחת לכמה זמן מוציאים גרסה?

כמה חשוב לכם לעבוד בשיטת עבודה אג׳ילית? כמה חשוב לכם לראות מהר את התוצרים של העבודה שלכם במוצר?
תדירות הגרסאות.
משתנה בין החברות השנות. אחת לשבוע/שבועיים/חודש/רבעון/שנה. יש מוצרי web או ענן שיכולים לזוז מהר ולהעלות גרסה לעיתים מאוד תכופות. לרוב זה מאפיין מתודולוגיות פיתוח יותר אג׳יליות. זה כיף לראות את הקוד שלכם במוצר הסופי בזמן מאוד מהיר. מנגד, קצב הפיתוח המהיר עלול להיות יותר דורשני מצד המפתח, שמצידו יצטרך לדלוור בזמן מהיר יותר.
קצב ומתודלוגיית הפיתוח.
רוצים לעבוד בספרינטים מהירים של שבועיים? או שאולי בא לכם קצב יותר רגוע ופחות לחץ מצד העבודה?

5. כמה זמן מוקדש עבור maintenance ותיקוני באגים, וכמה עבור פיתוח של פיצ'רים חדשים?

את התשובה לשאלה הזאת תוכלו להסיק גם בעצמכם מהבשלות של החלק במוצר שאתם הולכים לעבוד עליו.
ככל שהמוצר יותר בשל ונמכר ללקוחות, ככה פחות סביר לקחת חלק בפיתוח של פיצ׳רים חדשים. סביר שרוב העבודה תהיה תיקוני באגים, שיפורי ביצועים ולעיתים רחוקות גם שינויי תשתית.
לעומת זאת, בסטארטאפ שקיים רק שנה יש עוד המון בשר שצריך להתהוות. וככה יותר סביר שתוכלו לקחת חלק יותר משמעותי בפיתוח של פיצ׳רים חדשים שיתנו אימפקט משמעותי על המוצר.

6. האם יש QA שעובדים ביחד עם צוות הפיתוח?

האם המפתחים אחראים לכתוב את הבדיקות בעצמם? האם יש צוות ייעודי לכך? האם יש בדיקות אוטומטיות או רק בדיקות ידניות? או שאולי אין בכלל תהליך מסודר של בדיקות (כמו שקורה לעיתים בסטארט אפים קטנים).
בדיקות הם חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח. תהליך מסודר של בדיקות יכול להעיד על פיתוח תוכנה בריא ותקין שעשוי למנוע מבאגים לצוץ רק בסביבת production. מעבר לכך, חשוב גם לוודא שלא בונים עליכם בתור בודקי אוטומציה ומסווים את זה עם title של פיתוח.

7. איך מתקבלות ההחלטות על המוצר? יש product manager שעובד ביחד עם הצוות?

כמה חשוב לכם לעבוד על דרישות שהגיעו מלקוחות (לעומת דרישות פנימיות)? חלק מהמפתחים נהנים יותר מפיתוח של מוצרים עם משמעות ישירה עבור הלקוח. לעומתם, מפתחים אחרים יותר נהנים מפיתוח מוצרים עבור מפתחים אחרים.
הדרישות של צוותי תשתיות בד״כ יעלו מתוך צוותים אחרים בחברה.
אבל אם אתם לא חלק מצוות תשתיות כלשהו, חשוב לוודא שהתהליך של הגדרת הדרישות והמשימות הנגזרות מהן מתבצע בצורה מסודרת ע״י מנהל מוצר שעובד בצמוד לצוות. אחרת, יתכן שהפיצ׳ר שעבדתם עליו כל כך קשה בכלל לא יהיה שימושי ללקוחות וזה יהיה מאוד מבאס עבורכם. מנהל מוצר טוב יכול למנוע את זה ע״י ביסוס הדרישות על צרכים אמיתיים של לקוחות.

8. עובדים מהבית או מהמשרד?

בעידן הפוסט קורונה עבודה מהבית נהייתה עניין רווח. יש לכך יתרונות וחסרונות שכדאי לקחת בחשבון.
חברתיות.
עבודה מלאה מהבית יכולה להקשות עליכם לפתח קשרים חברתיים בעבודה. היא גם עלולה לפגוע בתחושת ה״ביחד-נס״ של הצוות/קבוצה שלכם.
למידה מאחרים.
במיוחד בתור מפתחים בתחילת הדרך, חשוב מאוד שיהיו סביבכם אנשים מנוסים ללמוד מהם. ככל שהם יותר קרובים אליכם, ככה יהיה לכם יותר קל לשאול אותם שאלות.
סביבת עבודה נוחה ושקטה.
אין לכם מקום בבית לפינת עבודה נוחה? אין לכם מספיק משמעת עצמית לעבוד כשאתם לבד בבית? משרד נוח יוכל לעזור לכם. מנגד, אולי אתם מאלו שחייבים פינת עבודה שקטה בצורה הרמטית והרעש במשרד יקשה עליכם לעבוד?
נסיעות לעבודה.
שעתיים בדרכים על בסיס יומי הוא משהו שכדאי לקחת בחשבון. זה עלול להיות שוחק לאורך זמן, מעבר לכך שאפשר לנצל את הזמן הזה לדברים אחרים.

אולי עבודה היברדית היא הפתרון המושלם עבורכם? ככה תוכלו להנות מהיתרונות של שני העולמות. 🤗

9. מה התהליך להכשרת לעובד חדש? יש training מסודר?

בייחוד בתור מפתחים צעירים, ה-training מהווה חלק חשוב מהכניסה שלכם לתפקיד.
training מקיף וייסודי יעזור לכם בכניסה חלקה יותר לתפקיד. אחרת, תצטרכו להשלים את החורים בעצמכם על הדרך.
עבור חלק מהמפתחים, training יסודי מדיי יכול להיות מתיש מדיי ולא מחובר למשימות הפיתוח של הצוות. במקום זאת, הם יעדיפו להשתפשף עם החומרים הרלוונטים תוך כדי עשייה במשימות קטנות/באגים.

10. איך נראה יום טיפוסי בצוות?

יש דיילי (daily meeting/standup)?
יכול להיות נחמד לראות את הצוות כל בוקר ולשמוע על ההתקדמות של כל אחד. זה גם מייצר לחץ חיובי להתקדם עם המשימות וגם יכול לסייע בפתרון בעיות (במיוחד בתור מפתחים צעירים) בכך שזה נותן כיוונים מהירים לפתרון של הבעיות.
כמה ואילו פגישות יש?
אם יש הרבה פגישות אז אולי יש פגיעה בזמן הפיתוח?
איך מעבירים משימות למפתחים?
חשוב לוודא שיש סדר וארגון בתהליך הפיתוח.
עושים kick off על פיצ׳רים חדשים? דיי בסיסי שראש הצוות או מנהל המוצר הרלוונטי יזמנו ישיבה שבה הם יסבירו מהן הדרישות מהפיצ׳ר שאתם הולכים לפתח ולמה מלכתחילה הפיצ׳ר הזה נבחר לפיתוח.
עושים למפתחים design review? מעולה! זה אומר שיהיו מפתחים אחרים מנוסים יותר שיוודאו את התוכניות שלכם לפני שתתחילו לעבוד עליהם.

שאלת בונוס: למה כדאי לעבוד בחברה הזאת?

התשובה של המראיין יכולה למקד אותנו ליתרונות בעבודה בחברה הזאת על פני אחרות.
מנגד, אם המראיין עונה על השאלה הזאת בתשובה מאולצת ולא יותר מדיי מתלהבת אולי הוא לא כל כך נהנה מהעבודה שם.

זהו זה לבינתיים… רק נזכיר שאין כאן נכון/לא נכון. כל אחד והתשובות שהוא היה שמח לשמוע מהמראיין שלו.
תחשבו על מה הכי חשוב לכם במקום העבודה הבא שלכם ותשאלו רק את השאלות הרלוונטיות. המון בהצלחה!

מפתח פול-סטאק בקייטו נטוורקס. בעל תואר במדמ"ח מאוניברסיטת ת״א

הישארו מעודכנים

הצטרפו לעמוד הטלגרם שלנו!

*זוהי קבוצה שקטה שבה רק האדמינים שולחים הודעות

עזרנו לכם? שתפו את הכתבה עם חברים!

יש לך מאמר שיעזור?

דילוג לתוכן